Palautelomakkeen perustaminen
Luodaan sivuille yksinkertainen lomake, jonka tiedot lähetetään sähköpostiin sekä tallennetaan tietokantaan. Lomakkeeseen luodaan Nimi, Sähköpostiosoite ja Palaute -kentät.
1. Osoita palstaa, johon haluat luoda lomakkeen.
2. Valitse Lisää uusi –valikosta Lomake.
3. Luo lomakkeelle halutut kentät vasemmalla sijaitsevasta kenttäpaletista. Esimerkkinä käytetään kolmea tekstikenttää ja yhtä tekstialuetta.
4. Nimeä kentät kaksoisosoittamalla kentän otsikkoa ja syötä kenttien nimet; Nimi, Sähköpostiosoite ja Palaute.
5. Jos sivuston eri lomakkeilla on useampia käyttötarkoituksia, niin Lomakepohja -valikossa voi olla useampia pohjia valittavana. Nyt sivulle luodaan yksinkertainen lomake, joten valitse peruspohjaa vastaava pohja listasta. Tässä esimerkissä se on nimeltään ”Basic Form”.
6. Tallenna muutokset.
7. Luodaan vielä kiitossivu lomakkeelle, joten perusta se Palaute-sivun alle valitsemalla se ensin aktiiviseksi. Luo sivu osoittamalla Sivut-otsakkeen lisäyspainiketta (”+”).
8. Anna sivulle nimi ”Kiitos”.
9. Siirry takaisin Palaute –sivulle ja osoita aiemmin luotua lomake-elementtiä.
10. Osoita Kiitossivu-osiossa linkin valintapainiketta ja valitse edellä luotu ”Kiitos” –sivu.
11. Tallenna muutokset.
Nyt olemme luoneet sivulle yksinkertaisen lomakkeen. Seuraavissa kappaleissa käydään vielä läpi, miten lomakkeen tiedot voidaan tallentaa tietokantaan tai lähettää halutessa vielä sähköpostitse.
Nämä tiedot tulee aina määrittää, jotta lomakkeen tiedot saadaan talteen sähköpostiin tai tietokantaan.
Lomakevastausten tallentaminen tietokantaan
Määritellään lomakkeen tiedot tallennettavaksi tietokantaan, joten luodaan tietokanta ja lomakkeen kenttiä vastaavat kentät.
1. Luodaksesi uuden tietokannan osoita Tietokannat-otsakkeen lisäyspainiketta.
2. Anna tietokannalle nimi ”Palautteet” ja Tallenna muutokset.
3. Luodaan kentät tietokantaan, joten valitse Kentät -näkymän ylälaidasta ”Lisää uusi kenttä”.
4. Syötä kentän nimi ja valitse kentän tyyppi valikosta.
5. Tässä esimerkissä kenttien nimet ja tyypit määritellään seuraavasti:
6. Tallenna muutokset.
7. Siirry takaisin lomakkeen asetuksiin klikkaamalla lomake-elementtiä sivulla. Valitse Tietokanta –valikosta aiemmin luotu tietokanta Palautteet.
8. Määritä vielä lomakkeen kenttiin, mihin tietokannan kenttiin tiedot tallennetaan aktivoimalla kenttä oikeassa sarakkeessa ja valitsemalla Tietokantakenttä –valikosta vastaava kenttä. Määritä valinnat kaikkien lomakkeen kenttien osalta samaan tapaan.
9. Tallenna muutokset.
Käyttäjien lähettämiä palautteita voidaan selata ja tarkastella siirtymällä Palautteet-tietokantaan osoittamalla Palautteet-tietokannan nimeä sivupuun Tietokannat-otsikon alta.
Lomakevastausten lähetys sähköpostilla
Määritellään lomakkeen tiedot lähetettäviksi sähköpostitse, joten siirry muokkaamaan lomake-elementtiä.
Lomaketyökalun vasemman laidan asetuspaneelin ”Sähköpostiasetukset”-osiossa voidaan määritellä halutut tiedot sähköpostin lähetystä varten.
1. Syötä Lähettäjä-kenttään osoite, josta haluat palautelomakkeen lähettämien sähköpostien saapuvan.
2. Syötä Vastaanottaja-kenttään osoite, johon palautteet lähetetään. Valinnaisesti voit myös määritellä sähköpostille piilokopion vastaanottajan Piilotettu kopio -kenttään.
3. Anna Otsikko-kenttään haluamasi otsikko, joka palautelomakkeen lähettämille sähköposteille annetaan aihekentäksi.
4. Valitse lähtevän viestin sähköpostipohja. Sähköpostipohjat ovat sivustokohtaisia, ja jos sivustolla on käytössä useita sähköpostia lähettäviä lomakkeita, pohjia saattaa olla valittavissa useita käyttötarkoituksensa mukaan nimettynä.
5. Tallenna muutokset.
6. Julkaise sivu osoittamalla sivun työkalupalkin ”Julkaise”-painiketta.